„Przedłużenie widoczności wizytówki w mapach” – odwieczny problem z tajemniczą firmą
- Uncategorized
- 16 grudnia 2020
Już od kilku lat w środowisku osób zajmujących się konfiguracją Map Google wraca problem firm, które dzwonią do właścicieli wizytówek z informacją, że kończy się ich widoczność i aby przedłużyć widoczność wizytówki w mapach Google należy uiścić opłatę. Niestety, niektóre firmy wnoszą te opłaty nieświadome, że widoczność wizytówki w Google Maps jest bezpłatna. Również dotyczy to naszych klientów, dlatego uznaliśmy, że napiszemy kilka słów na ten temat na naszej stronie.
Przede wszystkim warto wiedzieć, że takie sytuacje można zgłaszać bezpośrednio do Google poprzez formularz zgłoszeniowy. O problemie pisał również Niebezpiecznik w tym miejscu. Prawie wszystkie kontakty tego typu pochodzą od firmy PPC system, która jednak odpowiada na zarzuty, że informacje o konieczności przedłużenia widoczności wizytówki to jest inicjatywa osoby z call center, która podaję tę informację na własną odpowiedzialność. PCC prosi o przekazywanie wszelkich tego typu sytuacji. Mimo to osoby kontaktujące się z tej firmy wprost informują w mailu o kwocie koniecznej do uiszczenia , aby przedłużyć widoczność wizytówki o 3 lata (249 zł PLN) lub bezterminowo (349 zł PLN). Co jest oczywistą manipulacją i zapewne skłoniło niejedną osobę, która w dobrej wierze wykonała przelew, by „mieć spokój”. Świadczy o tym choćby fakt, że firmy komunikują o tego typu telefonach już od lat i chyba ciężko coś z tym zrobić. Sytuacja jest naprawdę absurdalna i wydawać by się mogło, że zostanie szybko rozwiązana przez Google. Tak sądziliśmy w gronie fotografów, gdy pierwszy raz pojawiły się tego typu informacje od klientów. Po prostu ciężko było uwierzyć, że coś takiego ma miejsce.
Przyjrzyjmy się sprawie
Podczas przeglądania umowy, którą osoba z ramienia PCC przesłała po takim kontakcie, okazuje się, że nie ma tam mowy wprost o opłacie za przedłużenie widoczności wizytówki w Google Maps, ale o „opłacie administracyjnej”, która w naturalny sposób osobie, która przed chwilą w mailu od pracownika PCC przeczytała, że koszt przedłużenia widoczności wizytówki jego firmy w mapach to 249 zł, od razu kojarzy się, że chodzi właśnie o tę opłatę. Jednak oczywiście zapis ten można różnie interpretować i ktoś, kto wziąłby tę umowę i udał się z pretensjami do „Zleceniodawcy” usłyszy zapewne, że chodzi tutaj o jakiejś inne opłaty administracyjne, np. koszt prac związanych z poprawą widoczności (szeroko pojęte SEO czy SEM), zaś słowa o wygasającej wizytówce to fantazje pracownika, za które PCC nie odpowiada. Więc nie ma problemu. Trudno się tutaj do czegoś przyczepić. Fragment umowy od PCC, który mówi o „opłacie administracyjnej”, wygląda następująco:
Pytanie, dlaczego PCC nie używa po prostu sformułowania „opłata za usługę”, tylko wprowadza mylące określenie „opłata administracyjna” pozostaje bez odpowiedzi. Czy PCC jest instytucją, by pobierać opłaty administracyjne? Być może jest to jakoś inaczej uzasadnione, ale z pewnością może wprowadzać w błąd.
Co zrobić w sytuacji otrzymania telefonu z informacją o „kończącym się okresie widoczności wizytówki w mapach Google”? Przede wszystkim nie wykonywać opłat za taką usługę. Warto spróbować pozyskać od osoby jak najwięcej informacji na temat firmy, a następnie zgłosić firmę do Google poprzez formularz. Zdecydowanie nie wolno przekazywać żadnych wrażliwych informacji takiej osobie, łącznie z danymi dotyczącymi obsługi wizytówki (takich jak kod weryfikacyjny). Może to spowodować przejęcie praw do wizytówki i dalsze problemy. Jakkolwiek taka sytuacja jest możliwa do odwrócenia po kontakcie z Google.
Co warto jeszcze zrobić?
Zupełnie niezależnie warto również dokonać weryfikacji swojej wizytówki w mapach Google. Często pomagamy firmom w tym procesie. Nie jest to obowiązkowe, ale ma dwie zalety:
- poprawia bezpieczeństwo wizytówki
- zwiększa zakres możliwych zmian i poprawek danych firmy, widocznych w wizytówce/mapach Google
W łatwy sposób można zweryfikować i objąć administrację nawet nad wieloma wizytówkami firmy (jeśli firma czy instytucja – taka jak szkoły wyższe – posiada kilka placówek).
Instrukcja weryfikacji własnej firmy podana jest na stronach pomocy Google. Przede wszystkim warto pamiętać, że taka administracja taką wizytówką zostanie na stałe przypisana do konta GMAIL, z którego korzysta administrator, warto zatem przeprowadzić taką weryfikację po zalogowaniu na odpowiednie konto Google. Może to być np. konto działu promocji.