
Jak usunąć niechciane zdjęcia z wizytówki Google?
- wizytówka Google
- 12 kwietnia 2023
Otwarty charakter wizytówki firmy w wynikach wyszukiwania Google i Google Maps charakteryzuje się tym, że każdy użytkownik może dodać do niej swoje zdjęcia. Jest do tego wprost zachęcany przez aplikacje Google w telefonie, w efekcie lądują tam często zdjęcia, które nie są wystarczająco dobrej jakości bądź prezentują ujęcia, które nie podobają się naszym działom marketingu.
Jak usunąć zdjęcie?
- w rogu zdjęcia klikamy chorągiewkę bądź napis „Zgłoś problem”
- uzupełniamy formularz, gdzie wybieramy lub opisujemy motyw naszego zgłoszenia (warto dodać, jeśli formularz nam to umożliwia, że jesteśmy właścicielem firmy)
- wysyłamy zgłoszenie
- czekamy, aż obsługa Google zatwierdzi lub odrzuci nasze zgłoszenie
Powyższa instrukcja dotyczy zdjęć, które były publikowane przez inne osoby, nie będące administratorem wizytówki. Własne zdjęcia, które publikowaliśmy samodzielnie z konta, z którego zarządzamy wizytówką, możemy usunąć w znacznie prostszy sposób (jak zarządzać własną wizytówką – link). W przypadku zdjęć innych osób niestety obowiązuje nas powyższa procedura. Złą wiadomością jest fakt, że obsługa Google może przyjąć lub odrzucić nasze zgłoszenie. A więc mimo, że zgłosimy problem ze zdjęciem w wizytówce naszej własnej firmy, i to nawet, jeśli nasze uzasadnienie jest jak najbardziej słuszne, zgłoszenie nie zawsze zostanie przyjęte pozytywnie. Co więcej – czas oczekiwania może trwać nawet kilka tygodni.
Które uzasadnienie będzie najbardziej skuteczne? Nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że decyzja jest subiektywnym wyborem pracownika obsługującego zgłoszenia i może być różna przy dwóch identycznych zgłoszeniach. Zapewne w przypadku, jeśli zdjęcie zawiera treści „o charakterze jednoznacznie seksualnym, obraźliwe lub nawołujące do nienawiści”, zdjęcie zostanie z całą pewnością usunięte. Zwykle jednak chcemy się pozbyć zdjęcia, bo nie uważamy, że służy reklamie naszej firmy. Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę, że fotografia zostanie usunięta tylko, jeśli pracownik uzna, że nie jest ona zgodna z kryteriami Google dotyczących zdjęć i filmów. A więc nie narusza takich dziedzin, jak:
- problem prawny (np. kwestie własności)
- kwestie dotyczące prywatności
- jakość zdjęcia
- zdjęcie nie przedstawia tego miejsca
- zawiera treści zabronione
- jest zrzutem ekranu
- zdjęciem licencjonowanym
- jest gifem lub innym obrazem utworzonym ręcznie
- jest fotografią wykonaną przez osoby trzecie
- selfie, na którym osoba stanowi główną część zdjęcia
- zawiera przesadne korekty stylistyczne (filtry są dopuszczalne, ale w pewnych granicach rozsądku)
- zawiera nałożone grafiki lub teksty na obszarze przekraczającym 10% zdjęcia
- nałożone grafiki i teksty nie są związane z treścią zdjęcia
- nałożone grafiki i teksty rozpraszają użytkownika
- inne (tutaj możemy skorzystać z formularza podczas zgłoszenia, który przy opcji „Inne” daje możliwość własnego wyjaśnienia, np. – zdjęcie jest nieaktualne (np. przedstawia obiekt sprzed remontu), to pierwsze co nam przychodzi do głowy
Ze względu na kryteria poprawności zdjęć i filmów, którymi kieruje się Google, należy przypuszczać, że pracownik Google zweryfikuje pozytywnie nasze zgłoszenie tylko i wyłącznie, jeśli nie spełnia ono kryteriów Google. A więc nawet, jeśli jesteśmy właścicielem i powołując się na ten fakt, albo wprost zgłaszając z konta gmail, które służy nam do zarządzania wizytówką, stwierdzimy, że to zdjęcie po prostu nie jest przez nas do zaakceptowania – nie będzie to jeszcze wystarczające uzasadnienie, by zostało usunięte. Po prostu musi łamać zasady Google, dlatego zawsze warto zastanowić się, którą z zasad może łamać. Zwykle mogą to być: słaba jakość zdjęcia, zdjęcie nie przedstawia tego miejsca (bo np. wnętrze się zmieniło po remoncie), można też spróbować odwołać się do problemów prawnych (np. fotografia przedstawia widok, do którego rościmy sobie prawa autorskie). Chodzi o to, by jak najmocniej zasugerować pracownikowi, że zdjęcie powinno zniknąć.
Jeśli zdjęcie po kilku tygodniach nadal jest widoczne w naszej wizytówce, można spróbować je zgłosić jeszcze raz – z innym uzasadnieniem (często zdjęcie łamie kilka kryteriów jednocześnie).
Co, jeśli chcemy usunąć dużą ilość zdjęć, dajmy na to – 10 tys.? Rzeczywiście jest to problem i w tej chwili nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Jedyną znaną nam metodą jest klikanie każdego zdjęcia, co może oczywiście zająć wiele godzin, przy jednoczesnym braku pewności, że zgłoszenia zostaną przyjęte. Więc niekiedy dochodzimy do sytuacji, gdy najlepiej zaakceptować fakt, że usługi Google są otwarte i mogą być aktualizowane stale przez różne zdjęcia użytkowników. A więc dobrym rozwiązaniem jest usuwanie tylko tych zdjęć, które naprawdę uznamy za wyjątkowo szkodliwe.
Czy nie wystarczy usunąć i utworzyć wizytówki od nowa?
Odradzamy takie rozwiązanie, z wielu powodów. Przede wszystkim może się okazać, że po usunięciu, dodamy jedynie adnotację „firma zamknięta” i ta sytuacja może trwać kilka tygodni, przez co potencjalnie stracimy wielu klientów. Nowa świeża wizytówka nie będzie miała też tego potencjału, nie będzie się tak dobrze pozycjonować, jak wizytówka z długą historią
Co jeszcze możemy zrobić?
Zachęcamy do tego, by –
- zweryfikować swoją wizytówkę, jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy
- regularnie kontrolować stan wizytówki, odpowiadać na opinie klientów, szczególnie te negatywne, które często wynikają z nieporozumień
- dodawać nowe profesjonalne zdjęcia klasyczne i zdjęcia panoramiczne, które mogą nadpisać zdjęcia dodane przez klientów z ich telefonów. Spacer wirtualny Street View Trusted często oznacza uzupełnienie wizytówki o kilkadziesiąt/kilkaset nowych zdjęć, które skutecznie poprawią prezencję wizytówki i w wielu przypadkach są dużo lepiej widoczne w wizytówce, niż zdjęcia użytkowników
Poniższe ilustracje prezentują przykładowe wizytówki firm i instytucji, w których został zrealizowany spacer wirtualny Google Street View Trusted. Implementacja takich panoram odbywa się w oparciu o algorytmy Google, nie decyduje o tym fotograf, ale oprogramowanie, które podejmuje decyzję w sposób automatyczny.
Pewne jest, że zdjęcia skutecznie i na stałe (jeśli sami tego nie zmienimy) zagnieżdżą się w usługach Google, jednak – jak widać – miejsce, w których będą widoczne zdjęcia panoramiczne nie są jednakowe. Niemniej często są to obszary widoczne w pierwszej kolejności, od razu po wyszukiwaniu nazwy instytucji lub firmy w usługach Google, dlatego warto, aby w tym miejscu była dedykowana ilustracja.
Jak zarządzać wizytówką Google własnej firmy? | Virtualpro
[…] opisałem, w jaki sposób usunąć niechciane zdjęcia z własnej wizytówki, wykonane przez klientów. Znacznie prościej ma się sytuacja, jeśli chcemy usunąć zdjęcia czy zmienić informacje, […]