Zdjecia Virtualpro na znaczkach PP.SA.
- dokumentacja konserwatorska, studium przypadku
- znaczki Poczty Polskiej
- 29 lutego 2024
Miło jest nam poinformować, że wykonane przez nas trzy zdjęcia znalazły się na nowej serii znaczków Poczty Polskiej.
Poniżej przedstawiamy podsumowanie części projektu wykonanej przez nasz zespół. Publikujemy kilka zdjęć „od zaplecza” oraz finalne reprodukcje. Poniżej cała seria na oryginalnych bloczkach Poczty Polskiej.
Do projektu zostały wykonane przez Virtualpro reprodukcje obrazów:
- „Nawiedzenie św. Elżbiety” (bloczek 1), który znajduje się w Sanktuarium MB Pokornej w Rudach,
- „Modlitwa w Ogrójcu” (bloczek 3) – fotografia seryjnego oleodruku z XIX-wiecznym przedstawieniem nieznanego autora oraz
- „Gody w Kanie Galilejskiej” (bloczek 2), znajdujący się na bocznej ścianie nawy kościoła klasztoru OO. Dominikanów w Krakowie.
Każda z tych fotografii stanowiła innego typu wyzwanie, ale za to był to ciekawy poligon, w którym mogliśmy sprawdzić nasze pomysły.
Zdawać by się mogło, że na znaczek reprodukcja nie musi być duża. W rzeczywistości PWPW, która drukuje znaczki, stawia wysokie wymagania jakościowe.
Tomasz Dolabella, „Objawienie się Pana Jezusa w Kanie Galilejskiej” albo „Gody w Kanie Galilejskiej”, klasztor OO. Dominikanów w Krakowie
W przypadku obrazu Tomasza Dolabelli, weneckiego malarza pracującego dla dworu królewskiego Wazów, jest to dzieło „Gody w Kanie Galilejskiej”, dzieło to umieszczone jest kilka metrów nad ziemią na ścianie nawy bocznej (zachodniej) kościoła OO. Dominikanów w Krakowie. Jest dość ciemne i nastawione na refleksy z wielkich okien kościoła. Rozmiar płótna to prawie 6 metrów szerokości.
Dzieła Tomasza Dolabelli są szczególnie cenne z racji, że wiele z nich się nie zachowało (z pierwotnie 10 z klasztoru OO. Dominikanów znamy dziś 6). W dodatku zazwyczaj są one trudno dostępne.
Obraz przedstawia scenę zbiorową, w której postać Jezusa jest widoczna dopiero po dłuższym przyjrzeniu się. Zdaje się, że nie on jest bohaterem zdjęcia. Na pierwszym planie widoczne są postacie przelewające wodę do dzbana. Plecami do widza, w centralnym miejscu przy stole siedzi osoba, być może duchowny synagogi. Osobę Jezusa, stojącego w oddali, wyróżnia ledwo zaznaczona aureola. Przedstawiona sytuacja obrazuje fragment Ewangelii św. Jana: Rzekł do nich Jezus: «Napełnijcie stągwie wodą!» I napełnili je aż po brzegi (J 2,7).
Fotografia ostatecznie została wykonana w trybie podwyższonej ekspozycji z opcją przesunięcia pikseli, co pozwoliło uzyskać pojedyncze zdjęcie rozdzielczości 240 Mpix. Łączny czas ekspozycji to kilkanaście minut.
„Nawiedzenie św. Elżbiety”, sanktuarium MB Pokornej w Rudach
„Nawiedzenie św. Elżbiety” (bloczek 1), który znajduje się w Sanktuarium MB Pokornej w Rudach, był usytuowany w znacznie dogodniejszy sposób. Na wysokości wzroku w kaplicy wschodniej.
„Modlitwa w Ogrójcu”, oleodruk XIX w., autor nieznany
Kolejnym, również zupełnie innego typu wyzwaniem, była fotografia bardzo popularnego oleodruku „Modlitwa w Ogrójcu”.
Obraz znajdujący się m.in. w klasztorze OO. Kapucynów w Sędziszowie Małopolskim umieszczony jest w zabytkowej ramie pod szybą, stąd początkowo nie było możliwości wyjęcia obrazu. Zgodę mógł wyrazić jeden z ojców, którego nie było akurat w klasztorze i wracał dopiero za kilka dni.
Finalnie fotografia przedstawia reprodukcję z innego źródła i ta trafiła na znaczek z serii „Różaniec. Tajemnice bolesne”.