Czy panoramy w wizytówce Google naprawdę coś zmieniają? Jeśli tak, to co:-)

Zacznijmy od tego, że jakkolwiek Google nie ujawnia działania swoich algorytmów wyszukiwania (na efekt wyszukiwania ma wpływ 30-kilka czynników), to jednak swego czasu otwarcie komunikował, że panoramy w wizytówce Google nie mają przełożenia na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Jest to dość zrozumiałe, jako, że Google stara się, aby wyniki były merytoryczne.

Skąd więc zatem takie dane, jak poniżej, w materiałach stworzonych przez Google?

Oczywiście specyfika internetu nie jest tak prosta, by można było sobie łatwo odpowiedzieć na pytanie – co dają nam panoramy w wizytówce Google. Mało tego, mimo, że nie mają one bezpośredniego przełożenia na poziom wyszukiwania w wyszukiwarce Google, mają jednak POŚREDNIE przełożenie. Wynika ono z faktu, że statystycznie obecność panoram w wizytówce, a zatem w mapach Google i – powiązanie ich z obiektem, instytucją, firmą, wpływa pozytywnie na jej widoczność przez internautów. Inaczej mówiąc: bogata wizytówka powoduje, że zostaje zauważona przez większą ilość osób. Więcej osób zatem będzie wertować informacje o danej firmie czy instytucji, wreszcie – więcej osób wejdzie na stronę internetową, a to już przekłada się na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Dowodzą tego badania, zlecone przez Google i zrealizowane przez niezależną firmę w 2015 roku.

Uczciwe należy zauważyć, że badania te dotyczą rynku amerykańskiego, a nie polskiego. Prowadzone były w oparciu o obiekty położone w Stanach Zjednoczonych, a nie w Polsce. Ale jeśli w Stanach 62% osób korzysta z internetu w poszukiwaniu on-line hoteli i restauracji, a w Polsce wg serwisowi Statcounter obecnie wyszukiwarka Gogle stanowi 95,9% rynku (w Stanach 87,81%), to można przyjąć, że te dane tym bardziej dotyczą naszego obszaru. Oczywiście należy uznać również, że poziom cyfryzacji naszej społeczności jest nieco nieższy, niż w USA, jednak tendencja jest wzrostowa, zatem być może po 6 latach od wykonania badań Polacy zbliżyli się w tej kwestii do poziomu społeczności amerykańskiej z 2015 roku, dziś być może go osiągnęli bądź nawet przekroczyli.

Firma Google udostępnia również ciekawe studium przypadku, oparte o wydarzenie środowiska restauratorów w Nowym Jorku, w którym obok paru innych informacji, znajdujemy taki wynik sondażu: „Użytkownicy, którzy oglądali Zdjęcia firmowe Google danej restauracji [ówczesna nazwa Street View Trusted], złożyli rezerwacje w połowie oglądanych miejsc (o 20% więcej, niż w przypadku osób, które nie oglądały Zdjęć firmowych)”. Całość materiału udostępniamy pod niniejszym tekstem.

Ergo – nie da się zatem powiedzieć, że zdjęcia Google w wizytówce nic nie dają. Co więcej – muszą mieć siłą rzeczy realny wpływ na pozycjonowanie lokalu z racji, że Google uwzględnia ruch docelowy na stronę lokalu jako znacznik wpływający na pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Tak więc:

  • panoramy w wizytówce Google instytucji nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie, ALE
  • panoramy w wizytówce Google instytucji wpływają pośrednio na pozcjonowanie

I to – wierząc materiałom pochodzącym wprost od Google (ale zrealizowanych przez niezależne – zewnętrzne organizacje) – wpływają w znaczący sposób! Ot przykład nowojorskich restauracji, mówiący o 20%-owym wzroście rezerwacji stolików, jest dość znaczący.

Zobacz również nasz tekst dotyczący realizacji Street View w obiektach hotelowych.

    Leave Your Comment Here